Edukacja
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Wprowadzenie dziecka w świat liter I. Majchrzak
Muzyka Carla Orffa
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
Aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss
Pedagogika zabawy Klanza
Metoda twórczego myślenia J. Osborne - "Burza mózgów"
- STATUT PRZEDSZKOLA:
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/statutu-p-6.pdf
- UCHWAŁA RADY MIASTA KRAKOWA Z DNIA 14.09.2011:
- ZARZĄDZENIA PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA:
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk20162374.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016850.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016745.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016241.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016209.pdf
załącznik do Zarządzenia Nr 209: http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zarzadzenieterminarzformico2016zalacznikdoc.pdf
Samorządowy Ośrodek Psychologiczno-Pedagogiczny
ul. Spółdzielców 5
30-682 Kraków
budynek Gimnazjum nr 31
Telefon kontaktowy: 12 632 87 73
e-mail: sopp.krakow@interia.pl
Dyrektor: mgr Wanda Papuga, psycholog
Zastępca Dyrektora: mgr Iwona Machnik, pedagog - logopeda
Sekretariat:
mgr inż. Katarzyna Jasiówka - starszy referent
Rejestracja telefoniczna w godzinach 9.00 – 16.00.
Telefon kontaktowy 12 632 87 73
31-231 Kraków
tel/fax (012) 415-69-68
e-mail: poradnia2krakow@op.pl
Poradnia jest czynna:
od poniedziałku do piątku
w godz. 8.00 - 18.00
RYTMIKA
TAŃCE
JĘZYK ANGIELSKI
SZACHY
RELIGIA
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
KĄCIK TEATRALNY
KÓŁKO RECYTATORSKIE „SŁÓWKA I SŁUFKA”
KÓŁKO REGIONALNE "KRAKOWIACZEK"
KÓŁKO PLASTYCZNE „KOLOROWE ZABAWY”
- wzbudzenie zamiłowania do muzyki,
- kształcenie wyobraźni i wrażliwości estetycznej,
- nauka śpiewania piosenek,
- kształtowanie umiejętności słuchania i przeżywania utworów muzycznych,
- wykształcenie umiejętności wspólnego muzykowania,
- rozwój wrażliwości muzycznej i udoskonalenie predyspozycji muzycznych takich jak: słuchu wysokościowy, poczucie rytmu, tempa oraz pamięć muzyczną,
- rozwijanie twórczej, odtwórczej i spontanicznej ekspresji muzycznej,
- zapobieganie wadom postawy,
- kształtowanie poczucia porządku, dokładności i dyscypliny,
- kształtowanie właściwej postawy wobec kultury,
- przygotowanie dzieci do ewentualnego późniejszego kształcenia w tej dziedzinie.
- rozwijanie zdolności artystycznych,
- pobudzanie do twórczej ekspresji ruchowej,
- uwrażliwianie na muzykę,
- doskonalenie harmonii ruchów oraz poczucia rytmu.
- rozwijanie umiejętności i kompetencji językowych, jak również komunikacyjnych, poprzez stworzenie dogodnych do tego celu warunków,
- wyposażenie dziecka w odpowiednie narzędzia językowe i pomoc w rozwijaniu swojej autonomii, ciekawości świata i szacunku dla siebie i innych,
- rozbudzenie świadomości różnic kulturowych istniejących między użytkownikami języka angielskiego.
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała i zapobieganie wadom postawy,
- likwidowanie wad lub zahamowanie ich dalszego rozwoju,
- uaktywnieni układów: narządu ruchu, krążeniowego i oddechowego,
- poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności fizycznej, wydolności organizmu.
KĄCIK TEATRALNY
Edukacja teatralna powinna być integralną częścią wychowania dzieci we współczesnym świecie. Pozwala ona wychować ona przyszłego aktywnego, wrażliwego odbiorcę sztuki, a także pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną każdego dziecka. Teatr zaspokaja potrzeby psychiczne dzieci i może odegrać kluczową rolę w kształtowaniu ich osobowości. Magia teatru sprawia, że dziecko czuje, że wokół niego dzieje się coś wyjątkowego, niepowtarzalnego. Pozwala na kontakt z żywym słowem, dzięki czemu lepiej rozwija się mowa dziecka, wzbogaca się jego słownictwo. Bycie widzem pomaga w kształtowaniu wrażliwości estetycznej, rozwoju zainteresowań czytaniem, sztuką i muzyką. Pozytywny bohater z którym maluch spotyka się podczas spektaklu teatralnego zdobywa jego uznanie, pomaga w zrozumieniu dlaczego jakieś zachowanie jest dobre, a inne jest złe. Oprócz tego dziecko ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.
Magdalena Galas
KÓŁKO RECYTATORSKIE „SŁÓWKA I SŁUFKA”
Kółko recytatorskie w roku szkolnym 2016/2017 prowadzone jest przez nauczyciela grupy III mgr Elżbietę Utracką. Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu z wszystkimi dziećmi
z grupy III /4,5-latki/. Głównym celem zajęć jest zainteresowanie literaturą, a szczególnie poezją oraz rozwijanie zdolności recytatorskich. Podczas zajęć są stosowane różne formy przekazu słowa mówionego. Zajęcia wzbogacone są również o elementy śpiewu oraz słuchanie utworów muzyki klasycznej. Zajęcia kółka recytatorskiego są elementem pracy dydaktycznej
i wychowawczej, pozwalają rozwijać wyobraźnię dzieci, ich wrażliwość emocjonalną, stymulują aktywność i rozwój. Dzieci wzbogacają swój zasób słownictwa, ćwiczą dykcję i emisję głosu, uczą się interpretacji utworów literackich, nabywają umiejętność prezentowania się na scenie, pokonują nieśmiałość i tremę, rozwijają pamięć i uwagę zaspokajają potrzebę uznania i poczucia własnej wartości. Zajęcia pełnią również rolę wspomagającą pod kątem logopedycznym poprzez ćwiczenia prawidłowej artykulacji i usprawniania narządów mowy. Zdobyte umiejętności
z pewnością rozwiną zdolność autoprezentacji u każdego dziecka, biorącego udział w zajęciach jak również przygotują do prezentowania programów artystycznych przygotowywanych w przedszkolu na różne okazje w ciągu całego roku. W czasie zajęć dzieci będą pełnić rolę nie tylko odtwórcy, ale również i twórcy /przy udziale rodziców również/ wierszy, opowiadań. Zajęcia to także okazja bliższego poznania możliwości i uzdolnień dzieci, które będą promowane poprzez udział w konkursach i imprezach w przedszkolu, jak również poza przedszkolem. Zajęcia koła recytatorskiego, bez względu na zdolności indywidualne, a także predyspozycje wrodzone dzieci, wyzwalają rozmaite formy działania i ekspresji twórczej, dostarczają różnorodnych bodźców, korygują deficyty rozwojowe (wady wymowy), rozwijają i doskonalą pamięć wzrokową
i słuchową, a jednocześnie dostarczają wiele radości i satysfakcji.
II. CELE
CELE OGÓLNE:
-
rozbudzanie zainteresowania literaturą
-
uwrażliwianie na piękno języka polskiego
-
rozwijanie umiejętności recytatorskich
-
promowanie dzieci utalentowanych
-
tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-
zapoznanie z różnymi utworami literatury
-
wspomaganie w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, próby ich oceny
-
propagowanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji, akcentowania
-
kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, nastrojów i emocji za pomocą gestów, ruchu i mimiki
-
doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi
-
kształtowanie postawy świadomego odtwórcy i twórcy
-
wyrabianie poczucia szacunku względem twórców literatury i muzyki
-
rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki klasycznej
-
kształtowanie właściwej postawy na scenie i pokonywania tremy przed publicznością
-
wdrożenie do uczestnictwa w różnych uroczystościach
-
reprezentowanie przedszkola w konkursach, imprezach poza przedszkolem
-
METODY I FORMY PRACY
METODY PRACY:
-
Podające (przyswajanie podanego tekstu)
-
Problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów)
-
Aktywizujące (przeżywanie treści i wartości)
-
Ekspresyjne (wyrażanie uczuć, emocji, postaw, poglądów)
-
Praktyczne ( recytacja tekstów, odgrywanie ról)
FORMY PRACY:
-
Indywidualna
-
Grupowa
-
Zbiorowa
IV. SPOSOBY REALIZACJI CELÓW KÓŁKA RECYTATORSKIEGO
-
Zabawy i gry integracyjne w grupie.
-
Kształcenie umiejętności przedstawiania przeżyć, uczuć, zdarzeń na podstawie treści literackich.
-
Doskonalenie techniki recytacji utworów literackich.
-
Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi – zabawy dydaktyczne.
-
Kształcenie ogólnej wiedzy o literaturze.
-
Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
-
Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
-
Wyrażanie emocji i uczuć gestem, mimiką, ruchem.
-
Organizowanie sytuacji na poznanie indywidualnych możliwości dziecka
-
Scenki sytuacyjne, improwizowane.
-
Przygotowanie do konkursów.
V. EWALUACJA
Efekty działania kółka recytatorskiego będą monitorowane na bieżąco podczas realizacji celów. Ewaluacja stanowi bardzo ważną informację zwrotną od dzieci i rodziców na temat skuteczności prowadzonych zajęć. Wszelkie informacje uzyskane podczas obserwacji
oraz zawartych w ankietach ewaluacyjnych i rozmowach, niewątpliwie wskażą jakie elementy działalności należy kontynuować, a jakie poprawić. Na zakończenie realizacji zajęć przeprowadzona zostanie ewaluacja podsumowująca, która z pewnością przyczyni się do sformułowania wniosków do pracy w przyszłości. Formy ewaluacji, które zostaną wykorzystane: obserwacja uczestnicząca, ankieta dla rodziców, wywiad z rodzicami.
BIBLIOGRAFIA:
1. Bortnowski S. Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
2. Chrząstowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
3. Dobrzański E. , Zasady poprawnej wymowy polskiej i sztuka mówienia, 2007
4. Kram J. „ Zarys kultury żywego słowa”, Warszawa, 1995.
5. Maria Molicka: Bajki terapeutyczne, Warszawa 2008.
6. Alida Gersie, Nancy King, Tworzenie opowieści w edukacji i terapii., Warszawa 1999.
7. Alina Arciszewska-Binnebesel, Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia., Warszawa 2003.
Prowadząca: mgr. Elżbieta Utracka
- przywracanie i ochrona tożsamości narodowej, poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu, wartości i treści regionalnych.
- poznawanie kultury naszego regionu poprzez zabawy parateatralne, inscenizacje,
- nauka tańców ludowych z różnych regionów naszego kraju,
- poznawanie przyśpiewek ludowych, charakterystycznych dla naszego regionu oraz innych regionów Polski,
- pogłębianie wiedzy n/t tradycji ludowych, obrzędów, strojów ludowych poprzez uczestnictwo w zabawach dydaktycznych oraz wycieczkach tematycznych.
Prowadząca: mgr. Joanna Opozda
- Pobudzanie, wspomaganie i wzmacnianie wielostronnego rozwoju dziecka poprzez udział w szeroko pojętej działalności plastycznej.
- Wspomaganie dziecięcej wyobraźni i swobodnej twórczości,
- Rozwijanie zdolności do przeżywania pięknaWypowiadanie się w różnorodnych technikach plastycznych,
- Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie oraz rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności dzieci.
- Rozwijanie otwartości, kreatywności i ciekawości badawczej.
- Poznanie różnych materiałów i technik plastycznych, posługiwanie się nimi.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania, empatii, zaradności i wiary we własne możliwości oraz umiejętności wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji.