Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Wprowadzenie dziecka w świat liter I. Majchrzak
Muzyka Carla Orffa
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
Aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss
Pedagogika zabawy Klanza
Metoda twórczego myślenia J. Osborne - "Burza mózgów"
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/statutu-p-6.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk20162374.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016850.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016745.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016241.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zmpk2016209.pdf
załącznik do Zarządzenia Nr 209: http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkole165.krakow/zarzadzenieterminarzformico2016zalacznikdoc.pdf
Samorządowy Ośrodek Psychologiczno-Pedagogiczny
ul. Spółdzielców 5
30-682 Kraków
budynek Gimnazjum nr 31
Telefon kontaktowy: 12 632 87 73
e-mail: sopp.krakow@interia.pl
Dyrektor: mgr Wanda Papuga, psycholog
Zastępca Dyrektora: mgr Iwona Machnik, pedagog - logopeda
Sekretariat:
mgr inż. Katarzyna Jasiówka - starszy referent
Rejestracja telefoniczna w godzinach 9.00 – 16.00.
Telefon kontaktowy 12 632 87 73
RYTMIKA – środa
TAŃCE – poniedziałek
JĘZYK ANGIELSKI- wtorek,czwartek
SZACHY - środ
RELIGIA - środa
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA - czwartek
KĄCIK TEATRALNY
KÓŁKO RECYTATORSKIE „SŁÓWKA I SŁUFKA”
KÓŁKO REGIONALNE "KRAKOWIACZEK"
KÓŁKO PLASTYCZNE „KOLOROWE ZABAWY” (więcej informacji)
Zajęca prowadzi mgr Katarzyna Gurniak
Edukacja teatralna powinna być integralną częścią wychowania dzieci we współczesnym świecie. Pozwala ona wychować ona przyszłego aktywnego, wrażliwego odbiorcę sztuki, a także pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną każdego dziecka. Teatr zaspokaja potrzeby psychiczne dzieci i może odegrać kluczową rolę w kształtowaniu ich osobowości. Magia teatru sprawia, że dziecko czuje, że wokół niego dzieje się coś wyjątkowego, niepowtarzalnego. Pozwala na kontakt z żywym słowem, dzięki czemu lepiej rozwija się mowa dziecka, wzbogaca się jego słownictwo. Bycie widzem pomaga w kształtowaniu wrażliwości estetycznej, rozwoju zainteresowań czytaniem, sztuką i muzyką. Pozytywny bohater z którym maluch spotyka się podczas spektaklu teatralnego zdobywa jego uznanie, pomaga w zrozumieniu dlaczego jakieś zachowanie jest dobre, a inne jest złe. Oprócz tego dziecko ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.
Magdalena Galas
KÓŁKO RECYTATORSKIE „SŁÓWKA I SŁUFKA”
Kółko recytatorskie w roku szkolnym 2016/2017 prowadzone jest przez nauczyciela grupy III mgr Elżbietę Utracką. Zajęcia prowadzone są raz w tygodniu z wszystkimi dziećmi
z grupy III /4,5-latki/. Głównym celem zajęć jest zainteresowanie literaturą, a szczególnie poezją oraz rozwijanie zdolności recytatorskich. Podczas zajęć są stosowane różne formy przekazu słowa mówionego. Zajęcia wzbogacone są również o elementy śpiewu oraz słuchanie utworów muzyki klasycznej. Zajęcia kółka recytatorskiego są elementem pracy dydaktycznej
i wychowawczej, pozwalają rozwijać wyobraźnię dzieci, ich wrażliwość emocjonalną, stymulują aktywność i rozwój. Dzieci wzbogacają swój zasób słownictwa, ćwiczą dykcję i emisję głosu, uczą się interpretacji utworów literackich, nabywają umiejętność prezentowania się na scenie, pokonują nieśmiałość i tremę, rozwijają pamięć i uwagę zaspokajają potrzebę uznania i poczucia własnej wartości. Zajęcia pełnią również rolę wspomagającą pod kątem logopedycznym poprzez ćwiczenia prawidłowej artykulacji i usprawniania narządów mowy. Zdobyte umiejętności
z pewnością rozwiną zdolność autoprezentacji u każdego dziecka, biorącego udział w zajęciach jak również przygotują do prezentowania programów artystycznych przygotowywanych w przedszkolu na różne okazje w ciągu całego roku. W czasie zajęć dzieci będą pełnić rolę nie tylko odtwórcy, ale również i twórcy /przy udziale rodziców również/ wierszy, opowiadań. Zajęcia to także okazja bliższego poznania możliwości i uzdolnień dzieci, które będą promowane poprzez udział w konkursach i imprezach w przedszkolu, jak również poza przedszkolem. Zajęcia koła recytatorskiego, bez względu na zdolności indywidualne, a także predyspozycje wrodzone dzieci, wyzwalają rozmaite formy działania i ekspresji twórczej, dostarczają różnorodnych bodźców, korygują deficyty rozwojowe (wady wymowy), rozwijają i doskonalą pamięć wzrokową
i słuchową, a jednocześnie dostarczają wiele radości i satysfakcji.
II. CELE
CELE OGÓLNE:
rozbudzanie zainteresowania literaturą
uwrażliwianie na piękno języka polskiego
rozwijanie umiejętności recytatorskich
promowanie dzieci utalentowanych
tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
zapoznanie z różnymi utworami literatury
wspomaganie w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, próby ich oceny
propagowanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji, akcentowania
kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, nastrojów i emocji za pomocą gestów, ruchu i mimiki
doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi
kształtowanie postawy świadomego odtwórcy i twórcy
wyrabianie poczucia szacunku względem twórców literatury i muzyki
rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki klasycznej
kształtowanie właściwej postawy na scenie i pokonywania tremy przed publicznością
wdrożenie do uczestnictwa w różnych uroczystościach
reprezentowanie przedszkola w konkursach, imprezach poza przedszkolem
METODY I FORMY PRACY
METODY PRACY:
Podające (przyswajanie podanego tekstu)
Problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów)
Aktywizujące (przeżywanie treści i wartości)
Ekspresyjne (wyrażanie uczuć, emocji, postaw, poglądów)
Praktyczne ( recytacja tekstów, odgrywanie ról)
FORMY PRACY:
Indywidualna
Grupowa
Zbiorowa
IV. SPOSOBY REALIZACJI CELÓW KÓŁKA RECYTATORSKIEGO
Zabawy i gry integracyjne w grupie.
Kształcenie umiejętności przedstawiania przeżyć, uczuć, zdarzeń na podstawie treści literackich.
Doskonalenie techniki recytacji utworów literackich.
Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi – zabawy dydaktyczne.
Kształcenie ogólnej wiedzy o literaturze.
Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
Wyrażanie emocji i uczuć gestem, mimiką, ruchem.
Organizowanie sytuacji na poznanie indywidualnych możliwości dziecka
Scenki sytuacyjne, improwizowane.
Przygotowanie do konkursów.
V. EWALUACJA
Efekty działania kółka recytatorskiego będą monitorowane na bieżąco podczas realizacji celów. Ewaluacja stanowi bardzo ważną informację zwrotną od dzieci i rodziców na temat skuteczności prowadzonych zajęć. Wszelkie informacje uzyskane podczas obserwacji
oraz zawartych w ankietach ewaluacyjnych i rozmowach, niewątpliwie wskażą jakie elementy działalności należy kontynuować, a jakie poprawić. Na zakończenie realizacji zajęć przeprowadzona zostanie ewaluacja podsumowująca, która z pewnością przyczyni się do sformułowania wniosków do pracy w przyszłości. Formy ewaluacji, które zostaną wykorzystane: obserwacja uczestnicząca, ankieta dla rodziców, wywiad z rodzicami.
BIBLIOGRAFIA:
1. Bortnowski S. Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
2. Chrząstowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
3. Dobrzański E. , Zasady poprawnej wymowy polskiej i sztuka mówienia, 2007
4. Kram J. „ Zarys kultury żywego słowa”, Warszawa, 1995.
5. Maria Molicka: Bajki terapeutyczne, Warszawa 2008.
6. Alida Gersie, Nancy King, Tworzenie opowieści w edukacji i terapii., Warszawa 1999.
7. Alina Arciszewska-Binnebesel, Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia., Warszawa 2003.
Prowadząca: mgr. Elżbieta Utracka
Prowadząca: mgr. Joanna Opozda