Samorządowe Przedszkole Nr 165 w Krakowie

Nauczanie zdalne

 

Drodzy Rodzice,

to już ostatni pakiet materiałów do pracy z dziećmi przed wakacjami. Najważniejsze w tym tygodniu niech stanie się dla nas wspominanie. Tak wiele się w tym roku wydarzyło – dobrego, śmiesznego, dziwnego… Może Wasze dzieci też mają swoje spostrzeżenia na ten temat?. Spróbujcie Państwo znaleźć czas na rozmowę ze swoimi pociechami na ten temat. Takie rozmowy mogą nas – dorosłych zaskoczyć. Może okazać się, ze dzieci zupełnie inaczej postrzegały dane zdarzenie, zwróciły uwagę na zupełnie inny aspekt wydarzenia i mają nadzwyczaj dojrzałe przemyślenia na ten temat.

 

Nadszedł czas pożegnań, z niektórymi na czas wakacji, a ze starszakami już na stałe. Mamy nadzieję, że spędzony w przedszkolu czas będziecie wspominać ciepło przez całe Wasze życie. Życzymy Wam wspaniałych słonecznych, pełnych niezapomnianych przygód i przede wszystkim bezpiecznych wakacji. Najstarszym naszym przedszkolakom, którzy opuszczają już przedszkole życzymy sukcesów w szkole, przyjaźni, które będą Waszą radością i podporą w trudniejszych chwilach. Zapraszamy Was do odwiedzania nas i dzielenia się swoimi nowymi doświadczeniami i ważnieniami ze szkolnych murów.

 

Temat kompleksowy: Pożegnanie Przedszkola 

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 22.06.-30.06.2020 znajdziesz TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 22.06.-30.06.2020 znajdziesz TUTAJ

 


 

Zapraszamy na stronę Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej-Państwowego Instytutu Badawczego, który od ponad 100 lat specjalizuje się w tematach meteorologicznych i zabezpiecza prognozy dla Polski -  https://www.imgw.pl/instytut/edukacja.

Przygotowane materiały, edukacyjne dotyczące zjawiska powstawania chmur i deszczu, dzieci w łatwy i przyjemny sposób dowie do czego służą radary meteorologiczne i satelity, pozwolą przewidzieć pogodę, a także uchronić się przed niebezpieczeństwem. Polecamy też  film edukacyjny – Klimat, woda i pogoda oraz komiks Przygody WeaterMan.

 


 

Witamy Was ponownie drodzy Rodzice!

za nami piękny słoneczny weekend. Mamy nadzieję, że wykorzystaliście go do aktywnego spędzania czasu razem, czujecie się wypoczęci i pełni zapału do zajęć, które czekają na Was w nadchodzącym tygodniu. Nowych pomysłów na wspólne zabawy ze swoimi pociechami nigdy nie za wiele.  W tym tygodniu pogoda ma być ciepła i zmienna, ale nie ma co się dziwić, przecież lato puka już do naszych drzwi. Lato – czas oczekiwany zarówno przez dzieci, jak i dorosłych, pełen słońca i zabawy. Można się bawić, uczyć nowych rzeczy, poznawać świat i zdobywać przyjaciół. W tym tygodniu zapraszamy do zabawy z latem  kolorowym, tęczowym i pełnym smacznych owoców.

Mamy również nadzieję, że wśród propozycji zabaw i zajęć przygotowanych przez nauczycieli znajdziecie Państwo działania, które będą inspiracją dla dzieci do rozwijania swoich zainteresowań i pasji. Jak zwykle życzymy udanego tygodnia.

 

Temat kompleksowy: BAWIMY SIĘ Z LATEM

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 15.06.-19.06.2020 znajdziesz TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 15.06.-19.06.2020 znajdziesz TUTAJ

 


 

Drodzy Rodzice,

Powoli kończy się rok szkolny i zaczynamy myśleć o wakacjach. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o podróżach tych małych i dużych, Zależy nam, aby podczas rozmów z dziećmi pojawiło się zagadnienie bezpieczeństwa. Uwrażliwiając dziecko na ten aspekt wypoczynku (w różnych formach) z czasem zbudujemy w nim poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, tym samym będziemy mieć podstawę do budowania spokoju o swoją pociechę, poczucie, że jego zachowania będą przemyślane i odpowiedzialne. Pamiętajmy, że najwięcej dziecko uczy się przez obserwację, naśladowanie i oczywiście zabawę, dlatego zachęcamy do wykorzystywania czasu wakacyjnego i naturalnych sytuacji do edukacji dziecka. Wasza chęć poznawania nowych miejsc, podróżowania zachwyt przyrodą, kulturą drogą naśladownictwa będzie kultywowany w przyszłości przez Wasze dzieci. Jednocześnie macie Państwo szansę na tworzenie naturalnych sytuacji edukacyjnych.

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego pt.WAKACYJNE PODRÓŻE

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 08.06.-12.06.2020 znajdziesz  TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 08.06.-12.06.2020 znajdziesz  TUTAJ

 


 

Drodzy Rodzice,

w szczególnym tygodniu, w którym swoje święto obchodzą wszystkie i duże i małe dzieci prezentujemy materiały z propozycjami zabaw i zajęć dla nich. Znajdziecie tam Państwo między innymi zabawy ukazujące różnorodność nacji, odmienną kulturę (muzyka, tradycje). Zachęcamy, aby zabawy te stały się okazją do kształtowania szacunku i życzliwości dla innych, szanowania odmiennych poglądów i sposobu życia. Przede wszystkim jednak niech staną się początkiem dobrej zabawy i aktywnego spędzania wspólnych chwil w domu.

 

Życzymy dobrego tygodnia.

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego pt. Niby tacy sami, a jednak inni

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 01.06.-05.06.2020 znajdziesz TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 01.06.-05.06.2020 znajdziesz TUTAJ

 


 

Witamy Was Drodzy Rodzice i Kochane Przedszkolaki!
 

W tym tygodniu przybliżymy temat rodziny, która jest jedną z najważniejszych wartości. Rodzina to przede wszystkim rodzice, siostra, brat, również dziadkowie, ciocia, wujek. Przedszkolaki dowiedźcie się jak wyglądali rodzice, gdy byli dziećmi, w co lubili się bawić, jakie mieli przygody. Ten tydzień będzie wyjątkowy. Pojawi nam się piękna data w kalendarzu, taka jak 26 maja. To dzień, w którym święto mają wszystkie Mamy. Drugą osobą bardzo dla Was ważną jest tata, który swoje święto obchodzi w czerwcu, ale my w naszym przedszkolu zawsze obchodzimy święto rodziny; dlatego też w tym tygodniu świętować będziemy święto Taty. A Was kochane dzieci zachęcamy do nauki wiersza, narysowania portretu Rodziny wykonanie prezentu dla  Mamy i Taty - najważniejszych osób w życiu każdego dziecka.

My jako nauczyciele dołączamy się do życzeń z okazji Dnia Mamy i Taty:

 

Życzymy Państwu dużo zdrowia, szczęścia, pomyślności, zadowolenia ze swoich pociech oraz samych wyjątkowych i radosnych chwil w życiu, niech każdy nadchodzący dzień wnosi w Państwa  życie radość, ciepło i  optymizm.

Wszystkiego najlepszego!

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego pt. Rodzina jest najważniejsza

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 25.05. - 29.05.2020 znajdziesz   TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 25.05. - 29.05.2020 znajdziesz   TUTAJ

 


 

 

“Kim zostanę w przyszłości? - Przedszkolak poznaje zawody”

 

Kochane Przedszkolaki, czasami mama lub tata, a nawet inni członkowie rodziny pytają Was kim będziecie, gdy już będziecie dorośli. Jest tak wiele ciekawych zawodów, że trudno się zdecydować na jeden. Szkoda, że nie możemy jednego dnia być astronautą, drugiego aktorem, kolejnego kierowcą formuły jeden lub weterynarzem. A może chcecie zostać kowbojami lub wspinać się najwyższe szczyty gór. Wspaniale byłoby móc spełnić wszystkie swoje marzenia. 

 

Drogi Rodzicu, propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w dniach 18.05-22.05.2020r. znajdziesz poniżej:

Grupy młodsze 3-4 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgp4ZSttHZf90mOp4gw?e=uid0kF

Grupy starsze 5-6 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgp4aD5zH4dMN8A7wBw?e=Uql2fU

 


 

"Majowa łąka"

 

Na zielonej łące wiosna już króluje, trawy oraz kwiaty pędzlem swym maluje.

Bielutkie stokrotki cieszą nasze oczy, żółte pąki jaskrów, maków całe krocie.

 

Kochane Przedszkolaki zapraszamy na spacer na łąkę, pełną kolorowych kwiatów, barwnych motyli, cykających świerszczy, ślimaków niosących swoje domki na grzbiecie. Z oddali słychać klekotanie boćków i kumkanie zielonych żab, czy wy też to słyszycie?

 

Drogi Rodzicu, propozycje zabaw i zajęć dla dzieci w dniach 11.05-15.05.2020r. znajdziesz poniżej:

Grupy młodsze 3-4 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgpx0n1rl4d9TxubxAQ

Grupy starsze 5-6 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgpx2N2qfHFFquPJ54g

 


 

Moja miejscowość, mój region

 

Drodzy Rodzice, na ten tydzień proponujemy zajęcia i zabawy o tematyce „Moja miejscowość, mój region”

Kraków to jedno z najpiękniejszych miast Polski. Możemy w nim zobaczyć wyrastający nad Wisłą zamek polskich królów – Wawel. Niedaleko zamku znajduje się Rynek krakowski – niesamowite miejsce, pełne dorożek. Na jego środku znajdują się Sukiennice, w których do dziś trwa handel. Naprzeciw Sukiennic wznosi dumnie swe wieże Kościół Mariacki – najpiękniejsza świątynia w całym kraju. Trudno powiedzieć, co wzbudza największe emocje. Chyba każdy ma swój ulubiony zakątek
w naszym mieście.

Dziękujemy za zdjęcia na których pokazujecie, jak wykonujecie zadania, które Wam proponujemy, ale również, w jaki sposób spędzacie czas w domu. To bardzo miłe znów Was zobaczyć.

Wszystkim życzymy spokoju, radości i wiele uśmiechu na cały tydzień.

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci  w dniach 04.05-08.05.2020r. znajdziesz poniżej:

Grupy młodsze 3-4 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgpx609syxUvbobging?e=755rzv

Grupy starsze 5-6 letnie: https://1drv.ms/b/s!ApG-3SRsuMWmgpx5CQmF5FwLdrX2gQ?e=2LHRdE

 


 

Drodzy Rodzice,

W tym tygodniu  będziemy obchodzić ważne wydarzenia dla naszej Ojczyzny - Święto Pracy, Dzień Flagi, Święto Konstytucji 3 Maja. Obchody majowe stają się okazją do uświadomienia sobie jak ważną rolę w wychowaniu patriotycznym odgrywa rodzina, bowiem to właśnie w rodzinie ten aspekt wychowania się rozpoczyna. Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czym jest Ojczyzna, i jak w praktyczny sposób można wyrażać swoją miłość do naszego kraju. Przygotowany przez nauczycieli materiał może stać się dla Państwa okazją do rozmów, stanowić inspirację do swoich rodzinnych wspomnień, aby historia życia rodziny wpleciona w zdarzenia dotyczące losów Polaków dała dzieciom w przyszłości możliwość poczucia przynależności narodowej. Przede wszystkim jednak dajmy dzieciom możliwość praktycznej realizacji wartości patriotycznych np. śpiewając pieśni patriotyczne, naukę wiersza czy wywieszając flagę.

 

Dziękujemy za zdjęcia na których pokazujecie, jak wykonujecie zadania, które Wam proponujemy, ale również, w jaki sposób spędzacie czas w domu. To bardzo miłe znów Was zobaczyć.

Wszystkim życzymy spokoju, radości i wiele uśmiechu na cały tydzień.

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego "Polska - Moja Ojczyzna" 

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 27.04.- 30.04.2020 znajdziesz TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 27.04.- 30.04.2020 znajdziesz TUTAJ

 


 

Wsparcie Poradni Psychologiczno Pedagogicznej nr 2

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna Nr 2 – uruchamia dla uczniów, rodziców i nauczycieli z naszego rejonu dodatkowe, zdalne kanały komunikacji ze specjalistami (psychologami, pedagogami, doradcami zawodowymi i logopedami).  Udzielanie wsparcia i informacji w tym trudnym dla nas wszystkich czasie będzie możliwe poprzez mail poradnia2siewna23@gmail.com  

 

Zamieszczane są również informacje w AKTUALNOŚCIACH, gdzie znajdują się  materiały przygotowywane dla Państwa przez pracowników Poradni.

 

Kontakt z Poradnią w sprawach administracyjnych jest możliwy w godz. 8:00 – 16:00 pod numerem 660637504 oraz poprzez mail poradnia2krakow@op.pl, co zapewni możliwość uzyskania aktualnej informacji na temat funkcjonowania placówki i załatwiania bieżących spraw.

 


Drodzy Rodzice,
Rozpoczynamy kolejny tydzień, wspólnej edukacyjnej przygody – kształcenia na odległość. W tym 
tygodniu będą poruszane bardzo ważne i ciekawe tematy z zakresu edukacji ekologicznej. Celem
głównym naszych działań to, kształtowanie mądrego i umiejętnego obcowania człowieka z przyrodą,
rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.

Życzymy dobrej zabawy.

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego pt."Dbamy o Przyrodę" 

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 20.04. - 24.04.2020 znajdziesz   TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 20.04. - 24.04.2020 znajdziesz   TUTAJ

 

Zapaszmy do obejrzenia bardzo ciekawej interaktywnej prezentacji "Witajcie na Planecie Ziemia"  

https://view.genial.ly/5e9580969aea110d8cfe7f40/presentation-planeta-ziemia?fbclid=IwAR1LvgtLVy-nAwYzAh8qV2prEwtTBiH26ouP1YrkuNTMwYzYerIyofQPoP0

 

 


 

Z myślą o dzieciach i rodzicach. Kraków Miasto Literatury UNESCO czyta bajki na drugie śniadanie

 

 

Zostajemy w domu  i staramy się dostrzec dobre strony tej sytuacji: mamy więcej czasu dla siebie nawzajem, łatwiej nam wygospodarować czas na czytanie. Dlatego Kraków Miasto Literatury UNESCO proponuje serię internetowych spotkań „Czytanie na drugie śniadanie”, w sam raz na drugie śniadanie z najmłodszymi. Znajdziecie w niej bajki, ilustracje, komiksy i inne literackie harce z pisarzami, komiksiarzami i artystami znanymi z książkowych stronic. Bohaterem pierwszego spotkania jest Michał Rusinek – pisarz, poeta i tłumacz; kiedyś sekretarz Wisławy Szymborskiej, dziś prezes fundacji Jej imienia.

 

Zapraszamy na „Czytanie na drugie śniadanie” od poniedziałku do piątku o 9.30

Link do profilu Krakowa Miasta Literatury UNESCO:

https://www.facebook.com/KrakowMiastoLiteraturyUNESCO/

Link do wszystkich dotychczasowych czytanek: 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLq_blACKj_-zQbBxcGURJ98IC5y-ZC_hM

 


 

Drodzy Rodzice,

Wiosna budzi, także do życia wiejskie podwórko, na którym codziennie od rana jest gwarno i wesoło. Na kolejne dni tygodnia, przygotowałyśmy dla Dzieci i Państwa propozycje zajęć i zabaw, które przybliżą wieś, jej mieszkańców oraz prace w gospodarstwie. Mamy nadzieję, że chociaż w części, nasze propozycje uatrakcyjnią dzieciom i Państwu czas, spędzany przede wszystkim w domu.

Życzymy dobrej zabawy.

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego Wiosna na wsi 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 14.04.-17.04.2020 znajdziesz  TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 14.04.-17.04.2020 znajdziesz  TUTAJ

 


 

Drodzy Rodzice,

Podobnie jak poprzednio zamieszczamy dla Państwa propozycje zabaw i zajęć, które możecie Państwo wykorzystać podczas pobytu z dzieckiem w domu. Dziękujemy serdecznie za wszystkie informacje zwrotne, które nadsyłacie Państwo do przedszkola (zdjęcia prac dzieci, pozdrowienia). My również jako pracownicy Przedszkola serdecznie pozdrawiamy wszystkie nasze kochane przedszkolaki i kierujemy do Państwa moc pozytywnej energii i nieograniczone zasoby optymizmu. Życzymy dobrej zabawy z dziećmi, wielu wspaniałych wspomnień z tego trudnego okresu i przede wszystkim zdrowia dla wszystkich członków Państwa rodzin.

W razie pytań, wątpliwości Państwa dotyczących pracy z dzieckiem prosimy o kontakt mailowy z nauczucielami.

 

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego WIELKANOC”

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 3-4 letnich w dniach 06.04.-10.04.2020 znajdziesz   TUTAJ

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 5-6 letnich w dniach 06.04.-10.04.2020 znajdziesz  TUTAJ

 

 


 

 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI MŁODSZYCH

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego

pt. „WIOSENNE PRZEBUDZENIE” i "POWROTY PTAKÓW"

 23.03.- 03.04.2020 r.

 

Drodzy  Rodzice i kochane Przedszkolaki  

Przyszła do nas niepostrzeżenie najpiękniejsza pora roku – Wiosna. Ponieważ nie mogliśmy jej wspólnie poszukać w naszym przedszkolnym ogrodzie, a na spacery przyjdzie czas, wymyśliłyśmy  sposób w jaki możecie ją poznać od nowa. Już słyszymy jak odzywają się głosy niektórych naszych przedszkolaków „My znamy Wiosnę! Wiemy o niej wszystko!”, tak to prawda – znacie wiosnę, ale czy na pewno ją odnaleźliście?

Proponujemy rozpocząć jej poszukiwania od wysłuchania krótkiego opowiadania o przygodach Ady i Olka – naszych przedszkolnych przyjaciół, którzy tak jak Wy kochane przedszkolaki myśleli, że o Wiośnie wiedzą wszystko.

 

Opowiadanie E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. –  Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał:
 – STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
–  Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! 
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
 – Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.  

 

Aby zaciekawić Przedszkolaki proponujemy obejrzenie krótkiej prezentacji o oznakach wiosny.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

 

Wiosna to nie tylko kwiaty, zwierzęta i motyle, wiosną przypominamy sobie o wielu ważnych sprawach takich jak Gimnastyka Buzi i Języka. Aby nasze buzie były wygimnastykowane proponujemy zabawy logopedyczne związane z Wiosną.

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.

Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opuszczają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.

Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają szeroko wargi i je zamykają.

Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.

Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.

Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

 

Skoro ćwiczymy naszą buzię to musimy również rozruszać nasze ciała po zimowej drzemce ????

Na początek:

Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Kwiaty rosną na wiosnę.

Dziecko  siedzi skulone na podłodze, na piętach. Na  dźwięk na przykład uderzeń łyżki o łyżkę  powoli się prostuje. Ręce ma wzniesione ku górze.

Zabawa ruchowa Uwaga! Jastrząb.

Dziecko jest pisklęciem, popiskuje: pi, pi, pi, i biegają po pokoju. Na sygnał Rodzica  pojawia się jastrząb, które chce porwać nieostrożne pisklę. Dziecko musi przykucnąć i schować się przed bystrym wzrokiem jastrzębia. Zabawę można utrudnić i kazać dziecku ukryć się np. w pozycji drzewa, żaby, kamienia.

Zabawa ruchowo – muzyczna „Ptaszki”

To jedna z ulubionych zabaw najmłodszych przedszkolaków, dzieci reagują na sygnał. Gdy gra muzyka ptaszki fruwają, lecz gry jej braknie siadają i zjadają ziarenka.

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

Proponujemy również wybranie się na wycieczkę pociągiem z Maszynistą Zuchem, który zabierze nas do wspaniałej Krainy Muzyki, w której nauczymy się pięknych piosenek i gry na byle czym ????

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik

Drogie Przedszkolaki bezpiecznie dojechaliście do Krainy Muzyki. Tu czekają na Was wielkie wyzwania. Proponujemy abyście wspólnie z waszymi rodzicami odkryły swój dom na nowo, sprawdźcie co w waszych domach gra? Co wydaje dźwięki ciche i głośne? Czy woda szumi, kapie, chlapie? Czy gazety mogą naśladować wiatr?

Proponujemy byście posłuchały piosenki „Kiedy wiosna przyjdzie do Nas” i spróbowały ją zaśpiewać.  Może namówicie Rodziców, by wspólnie z wami zaśpiewali wesoły refren tej piosenki?

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM

Wiosną nie tylko śpiewamy czy ćwiczymy nasze ciała, wiosną mamy ochotę tańczyć i szaleć do wesołej, wiosennej muzyki. Ponieważ nie możemy robić tego razem w przedszkolu spróbujcie zatańczyć w domach z rodzicami, rodzeństwem lub dziadkami.

https://www.youtube.com/watch?v=gO2gp87cjZA

 

Zakładamy domowy ogródek. Zapytajcie mamę, czy nie ma w domu cebuli, spróbujemy założyć własny domowy ogródek na parapecie. Do niedużego słoika wlewamy wodę i wkładamy cebulę tak, by jej dolna część była zanurzona w wodzie, a górna wystawała ponad słoik. Ustawiamy słoik na parapecie i obserwujemy jak pojawiać się będą korzenie i zielone łodygi. To zajmie trochę czasu, ale będziemy mogli nauczyć się czego nasza roślinka potrzebuje, by urosnąć.

https://www.youtube.com/watch?v=T7g_I_rww-4

 

Ponieważ Wiosna to zielona pora roku mamy dla was kilka propozycji na ciekawe prace plastyczne, które możecie wykonać w domu.

Motyle i kwiaty wodą malowane

Na białej kartce ułóżcie potargane na małe kawałki kolorowe bibułki i lekko skropcie wodą. Po chwili delikatnie zdejmijcie kolorową bibułkę, nasze kartki zaczną przypominać łąkę pełną kolorowych kwiatów. Gdy kartki wyschną możemy z nich wyciąć piękne motyle lub kwiaty, które ozdobią nasz dom i okna.

Ślimaczki, biedronki, gąsieniczki  i motyle z masy solnej lub plasteliny

Przepis na masę solną jest prosty, a jednocześnie doskonali sprawność małych rączek.

Do miski wsyp tyle samo mąki, soli i wody. Dokładnie zagnieć wszystko rączkami. Jeżeli masa będzie zbyt sypka dolej odrobinę wody, jeżeli zbyt mokra dosyp troszkę mąki. Z tak przygotowanej masy można ulepić małe ślimaczki, delikatne gąsieniczki, piękne motyle o barwnych skrzydełkach. Na skrzydełkach motyli można narysować wykałaczką różne wzory, linie, fale, zawijaski. Gdy masa wyschnie lub podsuszymy nasze dzieła z pomocą rodziców w piekarniku, będą gotowe do malowania farbami.

Wiele ciekawych wiosennych prac plastycznych możemy znaleźć w tym filmie

https://www.youtube.com/watch?v=Bi3zTqLmTsk

Jeszcze pobawmy się w rytmy, długi - krótki, przeliczanie.

 

Zajęcia matematyczne: "Wiosenna matematyka”

Przebieg zajęć:

- Układanie w szeregu patyczków (pasków papieru) długich, następnie patyczków krótkich

- Pokazanie patyczków długich oraz krótkich

- Szacowanie ile ich może być (dziecko określa: dużo, mało, podaje liczbę)

- Liczenie patyczków – „łodyżek kwiatów” (liczeniu towarzyszy pokazywanie palcem każdego patyczka)

- Kontynuacja rytmów w szeregu łodyżek: długa, krótka....

- Kontynuacja rytmów ruchowych (pozycja stojąca: łodyżka długa – uniesione do góry ręce, łodyżka krótka – kucają) itd.

- Ćw . oddechowe: Dmuchanie na " łodyżkę kwiatka " (pasek papieru) najpierw mocne dmuchniecie, potem deikatne (powtarzamy ten rytm kilkukrotnie).

 

Język angielski

Zabawa ruchowa” Spring”

Spring, spring

Wake up  flowers, wake  up trees (Dzieci wolno podnoszą się z przysiadu ,  unosząc do góry ręce)

Wake up bears, wake up bees ( Dzieci naśladują chód niedźwiedzia , fruwają jak pszczoły)

Słownictwo: spring(spring)-wiosna

Wake up(łejk ap)-obudzić się,

Flowers(flałers)-kwiaty

Trees(tris)-drzewa

Bears(bers)-niedźwiedzie

Bees(bis)-pszczoły

Zabawa ruchowa „ Touch something green”

Kolor wiosny to zieleń, dlatego w tej zabawie wprowadzimy lub przypomnimy sobie nazwę koloru -green(grin) czyli zielony. Pokazujemy dziecko koło lub inny przedmiot w kolorze zielonym wypowiadając jego nazwę. Następnie wydajemy polecenie np. walk, jump, swim,climb( dzieci znają te słówka z poprzednich zajęć) informując, że po usłyszeniu słowa zielony-green muszą się zatrzymać.

W drugie zabawie z kolorem wydajemy dziecku polecenie” Touch something green”( tacz somfing grin)-Dotknij coś w kolorze zielonym .Dzieci  po usłyszeniu polecenia starają się dotknąć coś w danym kolorze wypowiadając jego nazwę.

 

Przypominamy naszym przedszkolakom o myciu rączek, może Przedszkolne Laboratorium pokaże jak ciekawe może być mycie rąk

https://www.youtube.com/watch?v=QGRGYhfnpDo

Będziemy przez cały czas w kontakcie przez nasze grupowe maile. Przesyłamy moc uścisków dla naszych Przedszkolaków.


 

PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI STARSZYCH

W tym tygodniu obracamy się wokół tematu kompleksowego

pt. „WIOSENNE PRZEBUDZENIE”

Tydzień 23-31.03.2020 r.

 

Dzień dobry, dzień dobry, już słońce na niebie

Dlatego z radością witamy właśnie Ciebie

Zróbmy obrót wkoło, chwyćmy się pod boki

I się przywitajmy uśmiechem szerokim

PRZYSZŁA WIOSNA!

Czy zdarzyło Wam się kiedyś rymować ot tak, bez powodu? Jest takie  powiedzenie: „człowiek nawet nie czuje, jak rymuje”.Taka więc, na początek proponujemy Rodzicom i Wam przedszkolaki  stworzenia rymu do słowa WIOSNA-……

Zapraszamy do zabawy!

OPOWIADANIE DLA  DZIECI DO PRZECZYTANIA LUB WYSŁUCHANIA:

pt.” Podróż dzikich gęsi” Anna Chmielnicka /załącznik nr 1/

Opowiadanie Olek i Ada "Oznaki wiosny", czyta Mirosław Bieliński:

https://youtu.be/iG4QBT1ycqc 

Podajemy link do strony z wierszem do wysłuchania pt.  „Wiosenne porządki”:

Wiersz J. Tuwim "ptasie radio"

W mistrzowskim wykonaniu Ireny Kwiatkowskiej do posłuchania:

https://www.youtube.com/watch?v=A9epL5zIVP4

oraz do poczytania (załącznik pdf):

https://youtu.be/5TX26M3xIUE

- posłuchajcie odgłosów ptaków może znacie niektóre z nich?

https://www.glosy-ptakow.pl/alfabetyczny/

 https://www.glosy-ptakow.pl/

 

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ RUCHOWYCH

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała:

„Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce ma uniesione w górę. Wykonuje skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie słońca na niebie.

„Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi. Dziecko-bocian chodzi, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas bocian zatrzymuje się i staje na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.

 „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży przodem, łokcie ma wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladuje lornetkę. Co pewien czas wznosi w górę łokcie.

 Ćwiczenie oddechowe:

„Wąchanie kwiatów”- Dziecko chodzi swobodnie, co pewien czas pochyla się i naśladuje wąchanie pierwszych wiosennych kwiatów.

„Latające piórko”:dmuchanie na piórka (kto najdłużej utrzyma fruwające piórko w górze)

Kilka propozycji zabaw i ćwiczeń ruchowych:

https://youtu.be/IEea96ob6pI   

https://youtu.be/xm93WFJ7bNs

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-starszych-dzieci/ 

 

SZUKAMY OZNAK WIOSNY – PROPOZYCJA FILMU EDUKACYJNEGO : LINK DO STRONY

Zachęcamy do obejrzenia krótkiej i ciekawej prezentacji „Zwiastuny wiosny”:

https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY  

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

https://miastodzieci.pl/zabawy/k/zabawy-wiosenne/ 

 

LINK DO STRONY Z PIOSENKAMI O TEMATYCE WIOSENNEJ:

https://youtu.be/YzMADXJp_Tk

https://youtu.be/4dJqNSI821E

https://youtu.be/eXTBJkvsWsk zabawa z Panią Moniką Kluzą

POSŁUCHAJ MUZYKI I POTAŃCZ:

https://www.youtube.com/watch?v=7On3mTccZso

 

WIOSENNA   MATEMATYKA:

Zabawa matematyczna "Motyle i kwiaty” - utrwalająca przeliczanie oraz rozwiązywanie zadań matematycznych – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. np.:

 - Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

- Nad łąką fruwały 3 motyle, za chwilę przyleciało jeszcze 6. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

- Na kwiatkach siedziało 10 motylków, 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało?

- Gdy przyszła wiosna na łące zakwitły 2 stokrotki, następnego dnia jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?  itd.

Do tego celu można wykorzystać liczmany jakie znajdują się w domu np. klocki, jak również dziecko może wykonać rysunki/ kolorowanki kwiatów i motyli, które następnie powycina ćwicząc tym samym motorykę małą i doskonaląc umiejętności grafomotoryczne.

Gdy nadchodzi wiosna, do życia budzą się także niedźwiedzie.

Poniżej link do multimedialnej gry matematycznej mającej na celu ćwiczenie przeliczania do 10

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/50/polacz-punkty-niedzwiadek

Piosenka  o figurach geometrycznych: https://youtu.be/Lv-1s65cgJM

Zakoduj obrazek:

- zabawy w kodowanie – zaprojektuj swój obrazek

http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/generator.html

 

PROPOZYCJE PRAC PLASTYCZNYCH:

Zachęcamy do wykonania prac plastycznych dowolną techniką na temat „Oznak wiosny”, np. Rysunki pierwszych wiosennych kwiatów, Powrotów ptaków , itp.

Link do strony gdzie można zainspirować się do działania:

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html

https://www.hikendip.com/spring-crafts-for-kids-toddlers-preschoolers/

Wytnij szablony, sklej, udekoruj według własnego pomysłu: https://stylowi.pl/5988464

 

PRZYGOTOWANIE DO CZYTANIA I PISANIA :

Utrwalamy literki z piosenką: https://youtu.be/Ud_1ylAJPb0 

Zadanie : stwórz własny alfabet.  Na kartce wypisz wszystkie literki , porozcinaj i masz już „ruchomy alfabet” czyli  rozsypankę.

Zabawy doskonalące umiejętność czytania.

Zabawa z zagadką: / rodzic czyta zagadkę/

Jak ten kwiatek się nazywa,

co słowo ,,pan’’ w nazwie skrywa ? (tulipan)

Układanie wyrazu ,,tulipan’’ z rozsypanki  literowej (według wzoru lub bez wzoru).

Ćwiczenie grafomotoryczne:

Zachęcamy do wykonania rysunku „Tulipana” i ozdobienia go tylko, różnymi wzorami /kreski, kropki , fale /,a każdy wzór innym kolorem.

Zabawa przygotowująca do nauki czytania: „Jedzie pociąg załadowany towarami na głoskę „b” – dziecko podaje słowa zaczynające się od głoski „b”, możemy ułatwić dziecku zadanie podając sylaby zawierające głoskę „b”: bu, ba, be, bi, bo, by (buzia, burak, bułka, buty, bazie, beczka, butelka, bocian, , boki, baletki, bogactwo, byki, broda itp.)

 

ZABAWY LOGOPEDZYCZNE -„Gimnastyka buzi i języka” proponowane w ramach wspomagania rozwoju mowy u dziecka.

 „Wiosenne porządki” -  ćwiczenie aparatu artykulacyjnego

Idzie wiosna, więc należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych            i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

 

JĘZYK ANGIELSKI:

Pogoda – propozycje utrwalące zwroty i słownictwo.

Piosenki:

"Weather song for kids"    https://www.youtube.com/watch?v=XcW9Ct000yY

"How's the weather"  https://www.youtube.com/watch?v=I8GeA3anPdo

Zabawa utrwalająca określenia:

It's sunny, It's rainy, It's cloudy, It's snowy, It's windy

Pobawcie się w naszą ulubioną zabawę: Co się tu kryje?

Wytnijcie obrazki z załącznika Weather ( Możecie narysować swoje ilustracje do 6 zjawisk pogody) i podklejcie wycięte obrazki kolorowym papierem (jeden kolor dla wszystkich ilustracji) tak, aby po odwróceniu nie było widać, co jest na ilustracji.

Powtórzcie nazwy zjawisk, patrząc na obrazki, a następnie odwróćcie je, pomieszajcie i spróbujcie odgadywać, jaka pogoda ukryła się na kartoniku? Mówcie głośno.

Nic nie szkodzi, jeżeli nie udało Wam się zgadnąć. Ważne, że wymieniacie nazwy zjawisk po angielsku!

/Załącznik "Weather"/

Ciekawe strony:

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/

https://www.fullofideas.pl/tag/spring-wiosna/

http://www.yummy.pl/na-skroty/pl/game/all/1

 

HIGIENA:

https://youtu.be/fxxx2myt_eI

https://www.dzieckiembadz.pl/2020/03/o-wirusie-ktory-nosi-korone-opowiadanie.html

 

ZACHĘCAMY RÓWNIEŻ DO ODWIEDZANIA CIEKAWYCH STRON:

https://akademia.edu-sense.com/pl/

http://historiadladzieci.pl/

Proponujemy Państwu, aby wspólnie z dziećmi wykonać kilka eksperymentów, oczywiście zachowując zasady bezpieczeństwa używając różnych substancji wykorzystywanych do doświadczeń. Na stronach "Uniwersytetu Dzieci" przygotowano listę naukowych eksperymentów wraz z filmami edukacyjnymi, które można wykonać w domu. Dzieci dowiedzą się m.in. jak stworzyć prostą animację, naturalnie piękne pisanki oraz jak wyodrębnić DNA z brokuła itp. 

Oto link do strony:

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/nagroda-artykul/71?previewKey=MTU4NDAyMTYxMg--

Zabawy z lodem:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/07/trzy-zabawy-z-lodem/ 

Eksperyment chemiczny jojo:

 https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/04/eksperyment-chemiczne-jojo/

Logopedia: linki do ciekawych stron:

https://ologopedii.blog/2020/03/18/cwiczenia-pamieci-sluchowej-cwiczenia-nadawania-wyodrebnianie-cech-wspolnych-i-cech-rozniacych/?fbclid=IwAR3MVpaEDN9ak2pEb3dxWE1M7DUOczNvZE6871PZEURNj6NDtHvmNlnHZ0c 

https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/cwiczenia-lewopolkulowe-propozycje-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/ 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

„Podróż dzikich gęsi „Anna Chmielnicka

- Trzymaj szereg, nie wychylaj się – usłyszała gąska Tinka od przewodnika.
- Już wracam, przepraszam – odpowiedziała Tinka.
Gąska Tinka leciała razem z innymi gąskami w uporządkowanym kluczu. Na wiosnę ptaki wracały do domu. Do pięknego jeziora pośród lasów.
- Znowu się wychylasz, Tina co się z tobą dzieje! – ponownie upominał przewodnik.
- Nie nic, to przez nieuwagę – tłumaczyła się gąska.
- No ja myślę, że to przez nieuwagę. Mam nadzieję że to nie było celowe. Może ty po prostu jesteś zmęczona? – zapytał przewodnik.
Ptaki były już wiele godzin w powietrzu. Miały prawo być zmęczone. Zwłaszcza Tinka, była najmłodsza i zarazem najsłabsza w całym stadzie.
- Nie, nie, nic mi nie jest – zarzekała się Tinka.
- Może zatrzymamy się na odpoczynek, i tak dzisiaj raczej nam się nie uda dolecieć do domu – stwierdził przewodnik.
W jego głosie odczuwalny był smutek. Wszyscy w stadzie wiedzieli, że bardzo zależy mu aby jak najprędzej wrócić do domu. Nie był to jakiś kaprys. Była to rywalizacja, bardzo twarda rywalizacja. Chodziło o przewodnika z drugiego stada. Bardzo spodobało mu się jezioro na którym mieszkało stado do którego należała Tina. Koniecznie chciał je zająć jako pierwszy i nie dopuścić by inne ptaki cieszyły się tym miejscem.
- Wytrzymam, dam radę, spoko – pewnym głosem odpowiedziała Tina dając do zrozumienia, że jest silna i może dalej lecieć.
Przewodnik był jednak odpowiedzialny za całe stado. Wiedział, że tak długi lot jest ponad siły Tinki, gdyby zasłabła w locie, mogłoby się to dla niej bardzo źle skończyć.
- Jak miniemy ten las i znajdziemy dogodne miejsce to wylądujemy na krótki odpoczynek – oznajmił przewodnik kategorycznym tonem, dając do zrozumienia że nie należy mu się sprzeciwiać.
Tinka wiedziała, że nie uprosi przewodnika by ten zmienił zdanie. Wiedziała też, że to ona jest powodem dla którego będą lądować. Czuła się źle z tą świadomością. Gdy sytuacja wydawał się bez wyjścia, wpadła na zaskakujący pomysł. Wiedziała, że przewodnik bardzo lubi zabawy. Tylko wyglądał na srogiego gąsiora. W rzeczywistości był miły i bardzo wesoły.
- Nim znajdziemy miejsce na lądowanie, to może w coś się pobawimy – zaproponowała Tinka.
Przewodnik spojrzał podejrzliwie na Tinkę jakby chciał sprawdzić, czy aby na pewno dobrze się czuje. Wszyscy byli przecież zmęczenie i nie w głowie były im zabawy. Szczery uśmiech jaki zobaczył u Tiny był rozbrajający. Uznał zatem, że skoro niedługo będą mieć przerwę, to mogą sobie pozwolić na zabawę w locie.
- Dobrze zgadzam się, ale ty wymyślasz zabawę.
- To świetnie – ucieszyła się Tinka – mam już pomysł.
- Słuchamy uważnie – opowiedział przewodnik.
- Otóż każda z gąsek będzie mówić jakieś słowo zaczynające się na literę „g”, ale takie aby inne gąski mogły to wykonać w locie – Tina wyjawiła zasady zabawy.
- Dobry pomysł, podoba mi się, kto zaczyna? – zapytał przewodnik.
- Ja mogę zacząć – zaoferowała się Tina – wypowiadam słowo „Gęgać”
Wszystkie gąski włączyły się do zabawy i zaczęły gęgać. Zabawa się rozkręcała, padały koleje słowa:
- „Głaskać” – gąski zaczęły głaskać skrzydełkami po brzuszkach, co nieco zaburzyło lot ale po chwili wszystkie znowu leciały w kluczu wesoło się śmiejąc.
-„Gratulować” – gąski zaczęły oglądać się i gratulować sobie nawzajem, a to że ładnie wyglądają, a to że szybko lecą, a to że mają ładne pióra.
- „Gibać” – gąski zaczęły lecieć na zmianę raz wyżej raz niżej zachowując ciągle szyk lotu w kluczu.
Zabawa szła na całego. Nikt nie pamiętał o lądowaniu. Wszyscy mieli wspaniałe humory. Po raz kolejny na wymyślenie słowa przyszła kolej na Tinę.
- „Gonić” – powiedziała Tina i nieoczekiwanie wyprzedziła stado i zaczęła uciekać do przodu.
Reszta stada rzuciła się do gonitwy stosując się do reguł zabawy. Tina bardzo szybko uciekała, trudno było ją dogonić mimo że inne gąski bardzo się starały. Gonitwa trwała dosyć długo, gdy Tina zauważyła, że stado w pewnym momencie przestało ją gonić i zaczęło lądować.
- Trudno – pomyślał Tina - zrobiłam co mogłam, i tak daleko ulecieliśmy.
- Tino choć szybko, jesteśmy w domu – ponaglał przewodnik.
Okazało się, że gąski doleciały już do swojego domu. Dzięki zabawie Tiny udało się im przezwyciężyć zmęczenie i dotrzeć bezpiecznie do domu. Stado Tiny było pierwsze i mogło spokojnie rozgościć się na jeziorze w otoczeniu pięknych lasów. Nikt nie bronił im dostępu, a one same były życzliwe dla innych. Wkrótce i woda i las zapełniły się ptakami, nikt ich stamtąd nie przepędzał. Przeciwnie często widać było jak razem wesoło się bawią.
Ciekawe tylko kto wymyślał im te zabawy?

 

Załącznik "Ptasie radio"

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze - w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie - gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie - kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte - jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy - słowik
Zaczął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"

Na to wróbel zaterlikał:
"Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!"

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: "Kukuryku!"

Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: "A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię.
Ryku - choć do jutra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

 

 

 

 


 

 

"Czerwony Kapturek" Jan Brzechwa

 

 Wspaniali aktorzy dnia 13.06.2018 przenieśli dzieci w świat bajki "Czerwony Kapturek". To już VI edycja projektu Teatr Rodzice-Dzieciom. Na scenie swoje talenty artystyczne reprezenowało pięciu rodziców. Kolejny raz z Panią Joanną miałyśmy przyjemność pracować z rodzicami, którzy zechcieli wziąć udział w zorganizowanej dla dzieci niespodziance z okazji Dnia Dziecka. Wspaniale było podziwiać ich zaangażowanie, dzielić chwile radości oraz być częścią wspaniałego projektu, które od lat gości w naszym przedszkolu. Z całego serca dziękujemy rodzicom za cudowną pracę i wspólnie spędzone chwile.

W przedstawieniu wystąpili:

Mama Czerwonego Kapturka/Sowa - mama Aleksandra

Babcia Czerwonego Kapturka/Jeż - mama Zuzi i Ali

Czerwony Kapturek - mam Mai

Wilk - tata Hani

Gajowy - tata Asi

 

Dziękujemy!

Agnieszka Bohdanowicz

Joanna Opozda

 

 

 


 

"Calineczka" H. Ch. Andersen

 

 

Dnia 20.06.2017 odbyła się kolejna premiera przedstawienia z serii BAJKI-GRAJKI "Calineczka" wg H. Ch. Andersena. W naszym przedszkolu to już piąta edycja teatru RODZICE-DZIECIOM. Rodzice kolejny raz mieli okazję wcielić się w rolę aktorów. Na próbach dzielnie pracowali nad postacią według wskazówek, które zaproponował reżyser. Wśród widzów obecny był gość specjalny reżyser i dramaturg teatralny Pani Maria, którą zachwiciły stroje przygotowane przez Rodziców. Siostry ze Zgromadzenia Najświętszej Duszy Chrystusa Pana, również obecne bardzo chwaliły występ aktorów-amatorów. Jeśli chodzi o reakcję dzieci, to zapewne się Państwo domyślacie, że były zachwycone, po scenie finałowej braw nie było końca! Kolejny raz nasi Rodzice odnieśli sukces! Gratulujemy!!!

Wszystkim zaangażowanym w przygotowania do premiery, wielką pomoc i wyrozumiałość z całego serca dziękujemy!!!

 

Agnieszka Bohdanowicz

 


 

„Kopciuszek” Jan Brzechwa

 

 

 

Teatr w życiu dziecka odgrywa ogromną rolę zarówno wychowawczą, jak i terapeutyczną. Dziecko, jako widz uczy się poprzez słowo, muzykę oraz gest. Teatr czyni je wrażliwym na sztukę, uczy odpowiednich postaw społecznych, bawi. Dziecko doświadcza emocji, pobudza własną twórczość oraz rozwija zainteresowania. Mając na uwadze powyższe funkcje zainteresowałam się tym aspektem tworząc od 4 lat w naszym przedszkolu spektakle, w których aktorami są rodzice. Rodzice z naszego przedszkola pokazali, że "dla chcącego nic trudnego". Bohaterów baśni w tym roku zagrali:

  • Kopciuszek - mama Kuby
  • Królewicz - tata Blanki
  • Macocha - mama Mai
  • Kasieńka - mama Uli
  • Haneczka - mama Anieli
  • Ochmistrz - tata Maksa
  • Herold - tata Uli
  • Sąsiadka/strażnik - mama Zosi
  • Mieszczanka I/Narrator - mama Mileny
  • Mieszczanka II - mama Bartka
  • Sklepikarka - babcia Mai

Rodzicom udział w teatrze tak się spodobał, że pytają, czy w przyszłym roku mogą wziąć udział w podobnym przedsięwzięciu. W dniu premiery dzieci nie spodziewały się, że w roli aktorów zobaczą swoich rodziców. Uwielbiam ten moment, kiedy dzieci zauważają obecność rodzica na scenie i wydając różne dźwięki oraz gesty wyrażają swoją radość.  Ważną rolę w tym roku odegrała Pani Anna Krysa-Cholewa tworząc piękną scenografię do naszego przedstawienia. Bardzo wszystkim dziękuję za zaangażowanie i pomoc w realizacji moich pomysłów.

 

Agnieszka Bohdanowicz